Op de E-commerce Poort van Thuiswinkel.org van donderdag 11 mei gaven Sjoukje Goldman, (Hoofddocent Sustainable Marketing) en Jesse Weltevreden (Lector Digital Commerce) van de Hogeschool van Amsterdam, een masterclass over wat webwinkels communiceren over duurzaamheid en wat Nederlanders vinden van duurzaamheid. Want wat verwacht de consument van webwinkels als het op duurzaamheid aankomt? Wat doen webwinkels zelf aan duurzaamheid? En hoe communiceren zij daarover? En hoe kijken Nederlanders aan tegen duurzame bedrijfsmodellen en duurzamer leven? Een compleet eventverslag en de presentatie met opvallende feiten en cijfers uit deze keynote vind je hier.
De belangrijkste conclusies:
– De sector is nog zoekende maar ook gemotiveerd om een belangrijke bijdrage aan het verduurzamen van Nederland
– Consumenten vinden duurzaamheid belangrijk en staan open voor duurzame businessmodellen die webwinkels kunnen adopteren
– Voor het verdere verduurzamen van Nederland kijken consumenten wel nadrukkelijk naar het bedrijfsleven en de overheid
De masterclass werd gebaseerd op de inzichten van drie recente onderzoeken van het Centre for Market Insights:
- Welke duurzame businessmodellen spreken Nederlanders aan?
https://www.cmihva.nl/data-visualisaties/welke-duurzame-businessmodellen-spreken-nederlanders-aan/ - Politieke voorkeur en het belang van duurzaamheid
https://www.cmihva.nl/data-visualisaties/politieke-voorkeur-en-het-belang-van-duurzaamheid/ - Hoe duurzaam zijn webwinkels in Europa?
https://www.cmihva.nl/hoe-duurzaam-zijn-webwinkels-in-europa/
Na de keynote volgde er een interessante paneldiscussie met Kiki Hagen (Tweede Kamerlid, D66), Ika Van de Pas (directeur Milieu Centraal), Rob van den Dool (CEO Yumeko) en Roeland D. (Country manager NL, Amazon). Conclusie: verdere regulering is nodig en de sector staat daarvoor open en wil verantwoordelijkheid nemen!
De E-commercepoort van Thuiswinkel.org is een initiatief van de e-commercebelangenvereniging en haar leden om met politici, beleidsmakers en experts stil te staan bij de snelle ontwikkelingen in de e-commercesector en in gesprek te gaan over maatschappelijke en beleidsmatige uitdagingen.