In het webinar Thoughtful Thursday van Retailoutlook gingen Frank Quix (Q&A) en Ernst Jan Smids (JUMP! Retail) in gesprek met Jesse Weltevreden (HvA lector Digital Commerce) over online marktplaatsen. Het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam doet samen met diverse partners en brancheorganisaties veel onderzoek naar dit groeiende fenomeen. Online marktplaatsen zijn er in diverse soorten en maten. Van hele grote spelers met een breed assortiment tot kleinere spelers die zich op nichemarkten richten. Zo heb je bijvoorbeeld classified sites, bedrijfsvergelijkingssites, maaltijdbestelsites, online warenhuizen of boekingssites.
Aan bod komen o.a. de onderzoeken die door het CMI worden uitgevoerd omtrent marktplaatsen, tipjes van de sluier over verwachte onderzoeksresultaten die binnenkort worden gepubliceerd, de impact van corona op het marktplaatsenlandschap en nog veel meer inzichten. Daarnaast worden er adviezen en handvatten gegeven aan ondernemers om te bepalen of verkopen via een marktplaats zinvol is. Zo moet de ondernemer goed bedenken wat hij wil met een marktplaats, wat een retailer toevoegt aan een marktplaats (eigen producten of producten van derden?) en wat de risico’s zijn van zo’n marktplaats.
Kortom, een webinar waar veel facetten van het fenomeen marktplaatsen wordt besproken. Kijk hier het webinar terug!
“Marketplaces zijn HOT! Steeds meer retailers zien de meerwaarde van online marktplaatsen. Een groeiend fenomeen dat steeds dominanter wordt als online kanaal. Genoeg reden voor ons om daar uitvoerig onderzoek naar te doen en kennis en inzichten te delen met de sector.”
Marktplaatsonderzoek verschillende invalshoeken
De onderzoeken die bij het CMI worden uitgevoerd belichten verschillende kanten en doelgroepen van marktplaatsen. Zo worden ervaringen van retailers op marketplaces onderzocht. Welke gebruiken ze? Hoeveel omzet draaien ze hiermee? Zijn ze tevreden over de dienstverlening van marktplaatsen? Maar wordt er ook gekeken naar welke verkopers er nu eigenlijk op Nederlandse marktplaatsen actief zijn.
Maar ook het consumentenperspectief wordt bekeken. Zo voerde het CMI recent een groot consumentenonderzoek uit onder 7000 consumenten over het gebruik van marketplaces. De resultaten van dit onderzoek worden in het voorjaar van 2021 gepubliceerd.
Naast de consument en verkoper is onlangs ook grootschalige inventarisatie gedaan over het online marktplaatsen landschap in Afrika in samenwerking met het International Trade Centre. Verwacht wordt dat e-commerce in Afrika een bron van versnelde economische groei kan zijn die kansen biedt aan kleine en grote bedrijven. Dit resulteerde in een interactief dashboard met veel data en een rapport waar de conclusies op basis van deze data zijn getrokken.